برای ارتباط با مشاوران کنکور پنگوئن فرم زیر را پر نمایید.
در تمامی ساعت شبانه روز میتوانید با مشاورین پنگوئن ارتباط برقرار کنید.

با پنگوئن به رویاهایت برس
بستن

انتخاب رشته دانشگاه آزاد | نکات کاربردی و مقایسه کارنامه

بعد از برگزاری کنکور و اعلام نتایج از طرف سازمان سنجش، نوبت به انتخاب رشته می‌رسه که یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل کنکور محسوب میشه. با این حال متأسفانه خیلی از کنکوریا با روش صحیح این کار آشنایی ندارن و توش دچار اشتباه میشن. ما در ادامه این مطلب نحوه انتخاب رشته آزاد رو کامل توضیح میدیم. پس برای اینکه با نکات مربوطه مثل مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401، سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد و… آشنا بشی همراهمون بمون. با خوندن این مطلب دیگه موقع انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401 گیج نمیشی و با آگاهی کامل اقدام به این کار می‌کنی.

اهمیت انتخاب رشته اصولی در قبولی دانشگاه آزاد

نکته‌ی اول: اهمیت انتخاب رشته اصولی در قبولی دانشگاه آزاد چیه؟

انتخاب رشته دانشگاه آزاد به شکل صحیح و اصولی اهمیت بسیار بالایی داره. اگه بتونی این کار رو درست انجام بدی به نتیجه زحماتت دست پیدا می‌کنی و موفق میشی. برای همینه که انتخاب رشته آزاد یا سراسی به کلی از مهم‌ترین مراحل برای کنکوری‌ها هستن و مشاورا روی آشنایی با اصول اون‌ها اصرار زیادی دارن. تازه انصراف بعد از انتخاب رشته آزاد و اعلام قبولی در دانشگاه شرایط سفت و سختی از جمله جریمه‌های سنگین و… داره و می‌تونه خیلی مشکل‌ساز باشه. پس از همون اول چشم‌هاتو باز کن و خیلی توی نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد دقت داشته باش تا دیگه درگیر عواقبش نشی.

برای ارتباط با مشاوران پنگوئن فقط کافیه با موسسه تماس بگیری.

کارنامه کنکور چه شکلیه؟

برای دریافت مشاوره، تخمین رتبه و انتخاب رشته، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

کارنامه کنکور چه شکلیه؟

خب بهتره قبل از ورود به جزییات انتخاب رشته دانشگاه آزاد با آزمون با هم یه کارنامه کنکور رو بررسی کنیم تا بخش‌های مختلف اون رو بهتر بشناسیم. در واقع برای اینکه واسه دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنی باید درباره کارنامه کنکور آگاهی کافی داشته باشی:

نمونه کارنامه کنکور

  • در قسمت بالایی کارنامه یه سری موارد مثه شماره داوطلبی، نام و نام خانوادگی، قطب و ناحیه و استان بومی، محل تولد، معدل دیپلم و… مشخص شدن، قبل از هرچیز اون‌هارو بررسی کن تا مطمئن بشی کارنامه کنکور مربوط به خودته و اشکالی توش نیست. همه اطلاعات این قسمت کاملاً شخصی محسوب میشن.
  • در جدول پایین این قسمت مشخص کردن که اصلاً مجاز به انتخاب رشته آزاد ، روزانه، پیام نور و غیرانتفاعی و… شدی یا نه.
  • توی جدول بعدی درصدای هر درس لیست شدن. این بخش نشون میده عملکردت در آزمون چطور بوده و هر درس رو چطور زدی.
  • ماکزیمم نمره کل زیرگروه‌ها همون تراز تو توی آزمونه. تراز در حقیقت یه تابع از اختلاف نمره تو با سایر داوطلبان جامعه آماری به حساب میاد و رابطه مستقیم با رتبه کنکور داره. توی انتخاب رشته آزاد و روزانه و… به خصوص تو بعضی رشته‌های نیمه متمرکز از مهم‌ترین نکات، تراز آزمونت محسوب میشه.
  • رتبه کشوری توی کارنامه کنکور در واقع عملکرد تو در مقایسه با بقیه شرکت‌کننده‌هارو بدون توجه به سهمیه‌ها و بقیه موارد نشون میده. توی انتخاب رشته آزاد این بخش اهمیت چندانی نداره و رتبه اصلیت محسوب نمیشه.
  • رتبه کل در سهمیه نهایی رتبه اصلی تو حساب میشه و انتخاب رشته آزاد هم بیشتر طبق اونه.
  • خب خب حالا می‌رسیم به بخش زیرگروه‌ها. رشته‌های دانشگاهی در هر گروه تحصیلی توی چند تا زیر گروه دسته‌بندی میشن. مثلاً همونطور که تو این کارنامه می‌بینی تو گروه ریاضی 5 تا زیرگروه داریم. یا مثلاً در تجربی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی توی زیرگروه یک هستن و داروسازی و شیمی زیرگروه 2. در واقع انتخاب رشته آزاد بر اساس رتبه در سهمیه نهایی زیرگروه رشته مورد نظر انجام میشه و این رتبه مهم‌ترین رتبه در انتخاب رشته است.
  • همچنین لازمه در مورد سهمیه ایثارگران همین‌جا توضیح بدیم که افرادی با سهمیه ایثارگران 25 درصد حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده رو کسب می‌کنن.

رمز و رازهای انتخاب رشته آزاد

مثال عینی نقش انتخاب رشته‌ی حرفه‌ای در قبولی

همونطور که می‌بینی این دو داوطلب رتبه‌ها و درصدای نزدیک به هم دارن، با این حال رشته و دانشگاه قبولیشون با هم تفاوت زیادی داره. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ده دانشگاه برتر کشوره و اعتبار بالاتری از دانشگاه ساری داره. این موضوع خودش نشون‌دهنده انتخاب رشته آگاهانه و صحیحه.

مقایسه کارنامه و انتخاب رشته آزاد

اصول انتخاب رشته دانشگاه آزاد حرفه ای

نکته‌ی دوم: اصول انتخاب رشته دانشگاه آزاد چیه؟

قبل از هرچیز زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد توسط سازمان سنجش اعلام میشه. مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد یه دوره زمانی مشخصه که اغلب هرسال اون رو تمدید هم می‌کنن.

  • مسیر انتخاب رشته آزاد و سراسری بعد از اعلام نتایج کنکور از هم جدا میشه. بعد از اینکه رتبه‌ها و نتایج کنکور اعلام شد باید حتماً دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزاد که خود سازمان سنجش ارائه میده رو بخونی. این کار بهترین روش برای آگاهی پیدا کردن از کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، ظرفیت دانشگاه‌ها و رشته‌ها و… است.
  • بعد از این مرحله باید به سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد یعنی azmoon.org بری. در این سایت می‌تونی کد حداکثر 100 رشته رو توی لیست بیاری. رشته‌های مورد نظرت رو به سه گروه خوش‌بینانه، منطقی و بدبینانه تقسیم کن.
  • بعد هم 20 درصد لیستو با انتخابات خوش‌بینانه، 50 درصد رو با منطقی و 30 درصد باقی مونده رو با انتخابات بدبینانه پر کن. رشته‌ها رو به ترتیب (مطابق با علاقه‌ای که به خود رشته داری و اعتبار و… دانشگاه) توی لیست بچین.
  • همچنین خوبه که بدونی اگه علاوه بر رشته خودت توی یکی از رشته‌های معلق یعنی زبان یا هنر هم کنکور دادی موقع انتخاب رشته آزاد باید رشته‌های هردو رو توی یه لیست بچینی. به علاوه باید اشاره کرد که امکان ویرایش انتخاب رشته هم وجود داره.
  • تمدید مهلت انتخاب رشته دانشگاه ازاد از طرف خود سازمان سنجش اعلام میشه. همچنین امکان ویرایش انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم وجود داره.

راستی اگه می‌خوای راه و رسم انتخاب رشته‌‌ای رو یاد بگیری بد نیست سری هم به مقاله انتخاب رشته کنکور به سبک حرفه‌ای‌ها بزنی.

قبولی رشته محل با انتخاب رشته آزاد

آیا با رتبه‌ای که آوردی رشته یا دانشگاهی که میخوای قبول میشی؟

برای اینکه ببینی که آیا با رتبه‌ای که آوردی توی انتخاب رشته کنکور آزاد ، دانشگاه و رشته‌ای که می‌خوای قبول میشی یا نه می‌تونی از روش تخمین رشته استفاده کنی. برای تخمین انتخاب رشته آزاد هم می‌تونی به مشاور مراجعه کنی و از افراد متخصص کمک بگیری. ضمن اینکه ما هم می‌تونیم تو این مسیر بهت کلی کمک کنیم.

با رتبه ای که آوردی چه رشته ها یا دانشگاه هایی قبول می شی؟

خیلی از بچه‌ها دوست دارن بدونن با رتبه‌ای که آوردن چه رشته‌ها و یا دانشگاه‌هایی قبول میشن. داشتن آگاهی کافی در این رابطه بهت توی انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد خیلی کمک می‌کنه.

برای اینکه بفهمی با رتبه کنکورت چه رشته‌ها یا دانشگاه‌هایی قبول میشی می‌تونی از نرم‌افزار انتخاب رشته آزاد استفاده کنی. این نرم‌افزارها اغلب خودشون رشته‌هایی که می‌تونی قبول بشی رو به سه دسته خوش‌بینانه، منطقی و بدبینانه هم تقسیم می‌کنن و از این طریق هم بهت کمک می‌رسونن. البته اینو باید بپذیریم که این نرم افزار‌ها معمولاً درصد خطایی هم دارن پس بهتره توی این راه از تخصص یه مشاور حرفه‌ای کنکور بهره ببریم. می‌تونی توی این مسیر هم روی کمک ما حسب کنی.

امکانات دانشگاه آزاد

نکته سوم: بررسی امکانات دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اعتبارش از سطح امکانات نسبتاً بالایی برخورداره و خدمات خوبی به دانشجوهاش ارائه می‌کنه. دانشگاه آزاد دارای سرای دانشجویی و همچنین سرای دانشجویی متأهلی هست و به دانشجوهاش خوابگاه‌هایی با خدمات متفاوت ارائه میده. همچنین از امکانات دیگه اون ارائه غذا و برخی از خدمات رفاهی دیگه محسوب می‌شه با این حال از مزایایی مثه برخی وام‌ها و سرویس رفت و آمد و… برخوردار نیست. همچنین اینکه تحصیل در دانشگاه آزاد رایگان نیست و مدرک و سطح آموزش اون هم به سطح دانشگاه سراسری نمیرسه.

شهریه دانشگاه آزاد

شهریه دانشگاه آزاد

درخصوص انتخاب رشته دانشگاه آزاد با کنکور سوال خیلیا در رابطه با شهریه دانشگاه آزاده.

شهریه دانشگاه آزاد از دو بخش ثابت و متغیر تشکیل شده:

  • بخش ثابت: این بخش براساس نیمسال ورودی هر دانشجو تعیین میشه و تا پایان دوره تحصیلی اون شخص ثابت باقی می‌مونه.
  • بخش متغیر: این بخش با توجه به تعداد واحدهای اخذ شده توسط هر دانشجو محاسبه میشه و در طول دوره تحصیلی هر فرد سالانه حدود 10 الی 25 درصد افزایش پیدا می‌کنه.

همچنین خوبه که بدونی هزینه خدمات آموزشی دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از   1300000 تا 1500000 ریاله.

محرومیت انصراف از تحصیل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

محرومیت های بعد انصراف از تحصیل

کمی بالاتر به سختی‌‌ها و دردسرهای انصراف از رشته اشاره کردیم. حالا بیا با هم محرومیت‌های بعد از انتخاب رشته آزاد و سراسری رو بررسی کنیم:

مطابق با شرایط ثبت نام کنکور سراسری دانشجویانی که تا 20 اسفند انصراف از دانشگاه رو اعلام کنن می‌تونن در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند.

  • جریمه‌ی انصراف از دانشگاه شبانه و پیام نور 1.5 برابر شهریه اون‌هاست.
  • جریمه‌ی انصراف از دانشگاه غیر انتفاعی هم به اندازه‌ی شهریه ثابت یک ترم و 7 واحد درسی اضافه‌تر محاسبه میشه.
  • در خصوص دانشگاه آزاد هم جریمه برابر نصف شهریه ثابته.
  • دانشگاه‌های پردیس هم جریمه رو برابر با شهریه ثابت ترم‌های باقی مانده تعیین کردن که در کل پرداخت این مبالغ اصلاً کار ساده‌ای نیست.
  • تازه دانشجوی روزانه از شرکت در کنکور سراسری محرومه و اگه با وجود محرومیت باز هم بخواد در کنکور شرکت کنه در صورت اثبات تخلف از قبولی و ادامه تحصیلش جلوگیری میشه.

به همین خاطر باید خیلی توی انتخاب رشته دقت کنی تا درگیر عواقب و محرومیت‌های بعد از اون نشی.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد یا سراسری

اگه سراسری فلان رشته قبول شدی، آزاد هم بهمان رشته کدوم رو انتخاب کنی بهتره؟

ممکنه برات این سوال پیش بیاد که «اگه سراسری فلان رشته قبول شدی و آزاد بهمان رشته کدوم رو انتخاب کنی بهتره؟». در جواب به چنین سوالی باید گفت این موارد نیاز به تجربه و تخصص داره و شرایط باید به خوبی آنالیز بشه. به همین خاطر حتما قبل از انتخاب، با یه مشاور حرفه‌ای مشورت کن. ما اینجاییم که بهت کمک کنیم.

عزیز! نگران نباشیا! تخمین رتبه، انتخاب رشته و کلاً همه چی رو بسپارش به ما

دوست من، یه تصور اشتباه اینه که فکر کنی انتخاب رشته کنکور اینه که رشته‌ها رو قطاری بچینی پشت هم! اگه می‌خوای بعداً پشیمون نشی باید امروز درست انتخاب کنی پس کار رو بسپار به کاردونش! ما کنارتیم و می تونیم تا رسیدن به هدفت کمکت کنیم. فقط کافیه با ما تماس بگیری…

راستی ما تو زمینه‌های زیر هم می‌تونیم به تو عزیز دل یا دوستان، همسایه‌ها، آشنایان و حتی دشمنان! هم کمک کنیم. فقط کافیه روی لینک‌های زیر کلیک کنی!

برای دریافت مشاوره، تخمین رتبه و انتخاب رشته، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 اگه سوالی داری بپرس، اگه نظری داری بگو...
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد

سلام. ایا امکان انتقال ازاد به ازاد هنوز هم وجود داره؟ میتونمم الان یه جا بزنم بعد خودمو انتقال بدم؟

استاد مصدری

سلام اگر شرایطشو داشته باشین بله

کمال

سلام. ایا دانشگاه ازاد هم محرومیت داره؟

استاد مصدری

سلام خیر

شهرزاد

سلام آیا امکان انتخاب رشته حضوری هم وجود داره؟ تهران هستید؟

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر
بله ما تهران هستیم و حضوری هم میتونین تشریف بیارین

بهتاش صولتی

من خیلی دوست دارم رشته پرستاری قبول بشم ، کدوم دانشگاه آزاد در تهران بهترین گزینه برای من هست ؟

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر
دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران