برای ارتباط با مشاوران کنکور پنگوئن فرم زیر را پر نمایید.
در تمامی ساعت شبانه روز میتوانید با مشاورین پنگوئن ارتباط برقرار کنید.

با پنگوئن به رویاهایت برس
بستن

تخمین رتبه ایثارگران 1401 | آموزش و بررسی نکات کاربردی تخمین رتبه 5 و 25 درصدی

تخمین رتبه ایثارگران می‌تونه به کسایی که از این سهمیه برخوردارن کمک کنه تا بتونن بهتر برای کنکورشون برنامه‌ریزی کنن. افرادی که دارای این سهمیه هستن، دارای شرایط خاصی توی تعیین رشته دانشگاه و رتبه هستن که دونستن این شرایط خالی از لطف نیست. البته ممکنه در مورد این مسئله هم سؤال داشته باشین که اصلاً رتبه ایثارگری چیه و چه افرادی می‌تونن ازش استفاده کنن. توی این مقاله، همه اطلاعاتی که در مورد تخمین رتبه کنکور سهمیه ایثارگران باید بدونید، بهتون یادآوری می‌کنیم.

رتبه و زیر گروه کارنامه

رتبه و رتبه زیرگروه در کارنامه چه مفهومی داره؟

احتمالاً شما هم وقتی بحث کنکور یا تخمین رتبه ایثارگران می‌شه، واژه‌های مختلفی رو می‌شنوین که ممکنه براتون سؤال باشه که اینا چی هستن. یکیش همین رتبه کنکور یا رتبه زیرگروه که بعضی از مشاورا بهتون می‌گن. رتبه اصلی که برای تعیین رشته باید بهش توجه کنید کدومه؟ وقتی کارنامه‌تون رو دریافت می‌کنید، رتبه کشوری، رتبه در سهمیه و رتبه در زیرگروه رو می‌بینید. هر کدوم از این رتبه‌ها، مفهوم خاص خودشون رو دارن. تخمین رتبه کنکور سراسری با سهمیه ایثارگران هم باید با توجه به این موارد بررسی بشه. به عنوان مثال رتبه در سهمیه همون رتبه‌ای هست که بر اساس منطقه‌بندی آموزشی یا سهمیه ایثارگران ارائه شده. برای تخمین رتبه ایثارگران باید این مطالب رو بدونین.

اما رتبه زیرگروه برای انتخاب رشته خیلی مهمه. پس وقتی می‌خواین اطلاعاتی در مورد تخمین رتبه با سهمیه ایثارگران داشته باشین، باید رتبه زیرگروه‌ها رو هم بر اساس رشته مورد علاقه‌تون بررسی کنید. مثلاً اگر در رشته تجربی درس می‌خونید، ۵ زیرگروه دارید که هر کدومش ضریب درس‌ها توش متفاوته. بر اساس این که چه رشته‌ای رو دوست دارین، باید رتبه تون توی همون زیرگروه بهتر باشه.

راستی تو مقاله‌ی تخمین رتبه کنکور به طور کامل کارنامه رو مورد بررسی قرار دادیم. اگه دوست داشتی حتماً سر بزن.

تراز کارنامه چیست

تراز چیه و به چه دردی می‌خوره؟

یه واژه دیگه‌ای که هنگام تخمین رتبه ایثارگران بارها ممکنه بشنوین، ترازه. تراز در اصل یکسان‌سازی نمره رو انجام می‌ده. عادلانه تره نه؟ مثلاً ممکنه یه نفر به سؤال آسونی جواب داده باشه و نمره فیزیکش شده باشه ۱۸ و یه نفر به سؤالات سخت‌تر جواب داده باشه و نمره‌ش ۱۷ شده باشه. در اصل توی کنکور، هر سؤال یه ارزش خاصی داره. اون کسی نمره ۱۷ رو از یه امتحان سخت گرفته، ارزش نمره‌ش خیلی بیشتر از ۱۸ گرفتن توی یه امتحان ساده س. پس اول میان تراز رو توی هر درس به دست می‌یارن، بعدش هم تراز کل رو بر اساس اون محاسبه می‌کنن. یه نکته جالب‌تر برای تراز اینه که شما حتی اگر توی یه درس هیچ تستی رو جواب ندین، باز هم ترازی حدود ۳۵۰۰ دارین! چون خود نمره منفی هم تراز رو پایین می‌یاره. این نکات رو باید وقتی که می‌خواین تخمین تراز ایثارگران رو انجام بدین هم در نظر داشته باشین.

برای ارتباط با مشاوران پنگوئن فقط کافیه با موسسه تماس بگیری.

برای دریافت مشاوره، تخمین رتبه و انتخاب رشته، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

سهمیه مناطق کنکور

سهمیه‌بندی مناطق چطوریه؟

توی کارنامه تون، یه رتبه هست که نوشته رتبه در سهمیه! ممکنه از خودتون بپرسین سهمیه چیه؟ بیش از ۹۰ درصد افرادی که توی کنکور شرکت می‌کنن، جزو سهمیه مناطق هستن و مابقی هم می‌شه سهمیه شهدا و ایثارگران. پس باید بدونید که تخمین رتبه ایثارگران ۱۴۰۱ بر اساس سهمیه‌بندی مناطق نیست و این افراد از سهمیه خودشون که جدا از سهمیه مناطقه استفاده می‌کنن. تخمین رتبه کنکور با سهمیه ایثارگران جدا از سهمیه مناطق انجام می شه. حالا سهمیه مناطق هم ۳ گروه هست.

منطقه‌های ۱، ۲ و ۳. سه سال آخر دوره متوسطه یه کنکوری رو توی هر کدوم از این مناطق که درس خونده باشه، سهمیه‌ش می‌شه همون منطقه. منطقه‌بندی‌ها هم بر اساس رفاه آموزشی انجام می‌شه. مثلاً اون فردی که در یه شهر با امکانات خوب و محیط آموزشی عالی درس خونده، جزو منطقه ۱ هست و منطقه ۳ برای شهرها و روستاهایی هست که امکانات کمتری دارن. البته یه سری نکات ریز هم برای سهمیه‌بندی کنکوری‌ها در نظر گرفته می‌شه. مثلاً تمام داوطلبان معلول جزو منطقه ۳ محسوب می‌شن.

نقش معدل در قبولی تخمین رتبه ایثارگران

آیا معدل تو قبولی نقش داره؟

قبل از تخمین رتبه ایثارگران، تأثیر معدل رو هم باید بدونین. معدل، تحت عنوان سوابق تحصیلی در کنکور تأثیر داده می‌شه. البته افرادی که مدرک دیپلم خودشون رو از سال ۸۴ به بعد گرفتن و مدرک پیش‌دانشگاهی بعد از ۹۱ دارن، سوابق تحصیلی‌شون توی کنکور ۴۰ درصد تأثیر داده می‌شه. زیاده نه؟! خب پس باید قبل از این که وارد دوره ماراتون کنکور بشین، از همون ابتدا درساتون رو خیلی خوب بخونین.

چه سهمیه‌هایی می‌تونن تو قبولی موثر باشن؟

سهمیه‌های مختلفی هستن که توی کنکور به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می‌ذارن. مثلاً سهمیه مناطق، سهمیه ۵ درصدی و ۲۵ درصدی ایثارگران، سهمیه خانواده شهدا و رزمندگان، سهمیه بهیاران و … رو می‌شه از این موارد دونست. تخمین رتبه ایثارگران بر اساس همین سهمیه‌هاست که در نظر گرفته می‌شه.

پس اگر می‌خواین با تخمین رتبه بر اساس سهمیه ایثارگران بدونین توی چه رشته‌ای ممکنه قبول بشین، باید نکاتی رو که در مورد این سهمیه است رو به خوبی بدونین.

تاثیر سهمیه ایثارگران در تخمین رتبه

سهمیه ایثارگران چطوری می‌تونه تأثیر بذاره؟

وقتی که تراز و رتبه بندی انجام می‌شه، در اصل همه این اطلاعات بر اساس جوابگویی دانش‌آموز به سوالاته. حالا سهمیه‌ها کی وارد می‌شن؟ وقتی که می‌خواد انتخاب رشته انجام بگیره.

برای تخمین رتبه ایثارگران باید اول بدونین که جزو سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی هستین یا ۵ درصدی. حالا این دو گروه چه خصوصیاتی دارن؟

سهمیه ایثارگری ۲۵ درصدی، برای همسر و فرزندان شهدا و مفقوالاثر، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان و همسر و فرزندانشون هست.

سهمیه ۵ درصدی ایثارگران هم شامل اون افرادی می‌شه که جزو جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل حضور ۶ ماه داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندانشون هست.

آیا سهمیه رزمندگان همون سهمیه ایثارگرانه؟

یه سؤال دیگه که ممکنه موقع تخمین رتبه کنکور با سهمیه ایثارگری یا تخمین رتبه ایثارگران بهش بربخورین اینه که سهمیه رزمندگان چیه و چه فرقی با ایثارگران داره. قبل از هر چیز باید بهتون بگم که این دو سهمیه یکی نیستن. سهمیه رزمندگان دو گروه خاص رو تشکیل می‌ده.

رزمندگان بسیجی، سرباز یا نیروی کادری، جهادگران جهاد کشاورزی و … با شرایط خاصی می‌تونن عضو این گروه باشن.

تخمین رتبه ایثارگران کنکور

آموزش تخمین رتبه بر طبق کارنامه ایثارگران

حالا نوبت به تخمین رتبه ایثارگری در کنکور می‌رسه. چند تا نمونه کارنامه رو با هم بررسی می‌کنیم.

نمونه کارنامه تخمین رتبه ایثارگران

اگر یه کم به درصدا و رتبه‌هایی که برای این سه دانش‌آموز با رتبه ایثارگری ۲۵ درصد توی کنکور دقت کنین. می‌بینین که می‌شه با درصدهای کمتر به نسبت دانش‌آموزان با سهمیه آزاد، راحت‌تر توی رشته‌های خوب دانشگاه قبول بشی. تخمین رتبه ایثارگران بهتون کمک می‌کنه که حدود رتبه و درصداتون رو بدونین.

رتبه کشوری این دانش‌آموزان، حدود ۶ تا ۸ هزاره. درصدای عربی رو اگر بهش دقت کنید، به نسبت می‌شه گفت درصدای خوبی هستن. همین عامل باعث می‌شه که تراز این دانش‌آموز بالا بره. از طرفی همه درسای تخصصی تقریباً زیر ۵۰ درصدن. پس می‌شه بدون نگرانی، یه رتبه خوب با سهمیه ایثارگری آورد و توی یه رشته خوب تحصیل کنین. احتمالاً زمین‌شناسی رو هم می‌دونین که برای زیرگروه پزشکی، ضریبش صفره. برای همینه که این دانش‌آموزا هم توجه زیادی بهش نداشتن!

نکات تخمین رتبه ایثارگران

نکات مهم در تخمین رتبه ایثارگران

  • اما نکته‌ای که مهمه و باید وقتی که می‌خواین بعد از تخمین رتبه ایثارگران کنکور ۱۴۰۱ بهش دقت کنین، اینه که در اصل ۲۵ درصد از کل سهمیه دانشگاه‌ها، برای گروه ایثارگران ۲۵ درصد و ۵ درصد هم برای ایثارگران ۵ درصد هست. البته اینو هم بدونین که باید حد نصاب نمره رو بگیرن. یعنی حد نصاب ۷۰ درصد نمره آخرین نفری که توی اون رشته در گزینش آزاد پذیرفته شده، باید کسب بشه. پس حتی اگر یه دانشگاه ظرفیت داشته باشه و داوطلب با رتبه ایثارگر نتونه این حد نصاب رو کسب کنه، پس نمی‌تونه توی این رشته شروع به تحصیل کنه.

درصد دروس تخمین رتبه ایثارگران کنکور

برای کسب رتبه مورد نظرت با سهمیه ایثارگری هر درس رو باید چند درصد بزنی؟

وقتی اهل برنامه‌ریزی هستی، خیلی برات مهمه که حدود درصد هر درس باید چقدر باشه. البته خیلی مهمه چه رشته‌ای رو دوست داری و می‌خوای توش قبول بشی. اما بر اساس این که علاقه‌مندان به رشته پزشکی خیلی زیادن، می‌تونید درصدای سه کارنامه بالا رو ببینید. وقتی سهمیه ایثارگری داری و می‌خوای تخمین رتبه ایثارگران رو انجام بدی، کارت خیلی راحت‌تر از یه دانش‌آموز با سهمیه مناطق می‌شه. همون طوری که توی مبحث قبل هم گفتیم، می‌تونی حتی با درصدای زیر ۴۰ توی درسای اختصاصی، رشته خوبی قبول بشی.

رتبه قبولی تخمین رتبه کنکور ایثارگران

با چه رتبه‌ای تو سهمیه ایثارگران، چه رشته و چه دانشگاهی قبول می‌شی؟

اگر می‌خوای بدونی که برای رشته و دانشگاهی که دوست داری، حدوداً چه رتبه‌ای باید بیاری، باید از تخمین رشته قبولی با رتبه سهمیه ایثارگران کمک بگیری. این کار کمکت می‌کنه که در حینی که کنکورهای آزمایشی می‌دی، بتونی با تخمین رتبه ایثارگران کنکور خودت، راحت‌تر برای درس خوندن برنامه‌ریزی کنی.

اگه با سهمیه ایثارگری بخوای رشته پزشکی و دانشگاه تهران قبول شی، باید چه رتبه ای بیاری؟

البته نمی‌شه گفت که هر سال همون رتبه‌ها می‌تونن دقیق توی همون رشته و دانشگاه قبول بشن؛ اما اینجوری حدوداً دستت میاد که رتبه‌ت توی چه محدوده‌ای باشه. پس تخمین رتبه ایثارگران رو می‌شه به کمک رتبه افرادی که قبلاً و توی سال‌های قبل وارد این رشته‌ها شدن هم انجام بدیم.

مثلاً اگر دوست داری پزشکی روزانه دانشگاه تهران قبول بشی، باید بدونی که یکی از داوطلبان سال ۹۸، رتبه زیرگروه یکش ۸۱ بوده و ترازش هم ۹۵۹۰ بوده. اگه رشته‌ها و دانشگاه‌های دیگه‌ای مد نظرت هست، فقط کافیه باهامون تماس بگیری تا با هم بررسیشون کنیم.

انتخاب رشته کنکور ایثارگران

بعد از تخمین رتبه با سهمیه ایثارگری، برنامت برای انتخاب رشته چیه؟

اگر امتحانت رو دادی یا بر اساس درصدایی که داری دوست داری بدونی که چه رتبه‌ای ممکنه برای ایثارگران بیاری، می‌تونی از تخمین رتبه ایثارگران استفاده کنی. اما مهم‌تر از اون، انتخاب رشته اصولیه که خیلی کمکت می‌کنه. اگر می‌خوای بهترین رشته‌ای که می‌تونی رو قبول بشی، باید انتخاب رشته‌ت هم درست باشه. ما می‌تونیم توی انتخاب رشته کمکت کنیم. اینجوری توی قبولیت هم موثرتره و بهترین انتخاب رو برات در نظر می‌گیریم.

رفیق! نگران چی هستی؟ تخمین رتبه و انتخاب رشته رو بسپارش به ما

تخمین رتبه حرفه‌ای نیاز به دانش و تجربه داره. اگه گیج شدی، اصلا نگران نباش! ما کنارتیم و می تونیم تا رسیدن به هدفت کمکت کنیم. فقط کافیه با ما تماس بگیری…

راستی ما تو زمینه‌های زیر هم می‌تونیم به تو عزیز دل یا دوستان، همسایه‌ها، آشنایان و حتی دشمنان! هم کمک کنیم. فقط کافیه روی لینک‌های زیر کلیک کنی!

برای دریافت مشاوره، تخمین رتبه و انتخاب رشته، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

شاید این سوالا براتون پیش بیاد

1) سهمیه ایثارگران چطوری می‌تونه تأثیر بذاره؟

برای تخمین رتبه ایثارگران باید اول بدونین که جزو سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی هستین یا ۵ درصدی.
سهمیه ایثارگری ۲۵ درصدی، برای همسر و فرزندان شهدا و مفقوالاثر، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان و همسر و فرزندانشون هست.
سهمیه ۵ درصدی ایثارگران هم شامل اون افرادی می‌شه که جزو جانبازان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان با حداقل حضور ۶ ماه داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندانشون هست.

2) با چه رتبه‌ای تو سهمیه ایثارگران، چه رشته و چه دانشگاهی قبول می‌شی؟

اگر می‌خوای بدونی که برای رشته و دانشگاهی که دوست داری، حدوداً چه رتبه‌ای باید بیاری، باید از تخمین رشته قبولی با رتبه سهمیه ایثارگران کمک بگیری. این کار کمکت می‌کنه که در حینی که کنکورهای آزمایشی می‌دی، بتونی با تخمین رتبه ایثارگران کنکور خودت، راحت‌تر برای درس خوندن برنامه‌ریزی کنی.
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 اگه سوالی داری بپرس، اگه نظری داری بگو...
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments