برای ارتباط با مشاوران کنکور پنگوئن فرم زیر را پر نمایید.
در تمامی ساعت شبانه روز میتوانید با مشاورین پنگوئن ارتباط برقرار کنید.

با پنگوئن به رویاهایت برس
بستن

برنامه ریزی کنکور 1402 به سبک آلفرد هیچکاک! سرّی، هیجان انگیز و تاثیرگذار!

اگه تمام فکر و ذهنت شده برنامه ریزی کنکور بیا که خوب جایی اومدی! توی این مقاله اول 3 تا گام مهم برای برنامه ریزی درسی برای کنکور رو با هم بررسی و بعدش 30 تا چالش مهمی که مطمئنیم باهاشون درگیر می‌شی رو مطرح می‌کنیم.

قدم اول برنامه ریزی کنکور: بگو ببینم اصلاً چرا می‌خوای تو کنکور شرکت کنی؟

ما اینجاییم تا با هم در مورد سیر تا پیاز برنامه ریزی درسی کنکور به سبک آلفرد هیچکاک صحبت کنیم. اما این که چرا اسمش این شده و این مسائل رو در موردش مفصل بحث می‌کنیم اما قبل از اون اگه اصلاً نمی‌دونی چرا داری تو کنکور شرکت می‌کنی لطفاً سنگاتو با خودت وا بکن و چند تا دلیل درست و حسابی برام بنویس. اگرم دلیلی نداری همین الان بیخیال شو و برو دنبال کاری که براش دلیل داری!

باور کن اگه یکی اول کاری اینو به کنکوری‌ها می‌گفت الان خیلی از سرنوشتا عوض می‌شد و این قدر آدم ناراضی از رشته و کار نداشتیم! چون اگه برای کاری که می‌کنی دلیل نداشته باشی، حتماً موفق نمی‌شی! حالا بشین صد ساعت تو روز درس بخون! هزار تا استاد برجسته کنکور داشته باش! فایده نداره دوست من! یا دلیل داری، یا نداری و پیدا می‌کنی، یا اصلاً هر چی فکر می‌کنی می‌بینی تنها دلیلش اینه که بقیه دارن کنکور می‌دن! اگه دلیل داری یا می‌خوای پیدا کنی لطفاً تو مرحله‌ی اول روی یه کاغذ مثل من بنویس‌شون:

تو فرمول خودتو داری پس برای یک برنامه ریزی خوب برای کنکور تقلید ممنوع!

بیشتر بزرگان تعلیم و تربیت متفق النظرند که هر انسانی ممکنه از پس کار‌های مختلف بر بیاد اما برای خودش بهتره که به کاری مشغول شه که برای اون ساخته شده. شک نکن وقتی با طبیعت و علاقه‌مندی‌هات همسو شدی در سرازیری پیشرفت قرار می‌گیری. اما نکته‌ش چیه؟

تو برنامه خودتو داری

یادت باشه این سرازیری برای تو ممکنه سر بالایی بسیار نا امید کننده‌ای برای دوستت باشه!

قدم دوم برنامه درسی برای کنکور: خودتو تو چه رشته‌ای می‌بینی؟

بعضی رشته‌ها رو همه می‌شناسن و بعضی از اون‌ها با این‌که طرفدار ندارند، از ارزش خیلی زیادی بهره‌مند هستند. آدم باهوش نمی‌ذاره تبلیغات غلط و بی اساس از علاقه‌هاش دورش کنه.

افراد جامعه معمولاً از دور قضاوت‌های غلطی رو دیکته می‌کنن. یادت باشه شرایط هوشی، فیزیکی و امکانات مادی برای رسیدن به خیلی از آرزو‌ها نقش مهمی دارن. چند دقیقه ای به خودت و شرایط پیش روت دقت کن و تصمیم نهایی رو همین الان بگیر.

 

چند دقیقه تمرکز کن ببین سلول‌های بدنت در چه شغلی با تو همکاری صمیمانه‌ای می‌تونند داشته باشن. یه اصل مهم برای قبولی در کنکور، درس خوندنه پس دنبال خوندن درس‌هایی باش که با اون‌ها رفیق‌تری!

برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی کنکور ، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

قدم سوم برنامه ریزی کنکور : کی گفته 24 ساعته باید درس بخونی؟

اصلاً فکر کن هر ۲۴ ساعت وادار شی غذا بخوری! باور کن خیلی سخته. هر  کاری که اساساً غلط هست رو نباید از اول زیر بار انجامش بری! در اینکه تعداد ساعات قابل ملاحظه‌ای رو با تمرکز درس بخونی شکی نیست اما این الزامی نیست که 24 ساعته کتاب رو جلوی چشمانت ببینی.

مشاور‌های حرفه‌ای حرفشون اینه که اصلاً یک بعدی نباش و همه‌ی وقت و زندگی خودت رو برای کنکور نگذار! حتماً استراحت کن چون استراحت به موقع باعث می‌شه با نیروی مضاعف به خوندن ادامه بدی. یه برنامه درسی برای کنکور خفن می‌تونه بهت کمک کنه که هم به موقع درس بخونی، هم به موقع استراحت کنی و به طور کلی بتونی همزمان با زندگی کردن تو کنکور هم بترکونی!

کیفیت همیشه بهتر از کمیت بوده! مطالعه طولانی بدون تمرکز مفت نمی‌ارزه!

مشاوره برنامه ریزی کنکور پنگوئن

یک ساعت درس بخون ولی درست بخون. خیلی از کنکوری‌ها فکر می‌کنن هر چی ساعت درس خوندنشون رو بیشتر کنن نتیجه‌ی بهتری می‌گیرن ولی حقیقت اینه اگه تونستی ساعت درسیتو زیاد ولی کیفیت مطالعه‌ت رو هم حفظ کنی اونوقت جواب بهتری می‌گیری. اینم در نظر بگیر که ثبت کردن ساعت بیشتر مطالعه تو دفتر برنامه ریزی روزانه برای کنکور در حالی‌که نتیجه‌ی خوبی کسب نمی‌کنی از نظر روانی می‌تونه بهمت بریزه.

 

نحوه درست برنامه ریزی درسی کنکور

چطوری برای کنکور درست درس بخونیم؟

برنامه درسی کنکور و مطالعه دروس به شیوه درست

برای مشاوره برنامه ریزی کنکور ، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

چقدر به برنامه درس خوندن برای کنکور اعتقاد داری؟

در انجام هر پروژه ای برنامه ریزی حرف اول و آخر رو می‌زنه. همین اول کار لطفا به این سوال جواب بده که تا چه حد به وجود یک برنامه درسی برای کنکور نیاز احساس می‌کنی؟ تا چه حد معتقدی که هم خودت می‌تونی برنامه بریزی هم اجراش کنی؟ اینو برای این می‌پرسیم که مطمئن باشیم تصمیم نهاییت رو گرفتی و به این درک عمیق رسیدی که حالا که هدف داری پس باید نهایت تلاشت رو بکنی و دست از تنبلی و بهانه آوردن برداری. حالا اگه موافقی بزن بریم ببینیم برنامه ریزی کنکور به سبک آلفرد هیچکاک چی هست اصلا!

چگونه یک برنامه درسی کنکور تهیه کنیم؟

حرفه‌ای بودن نحوه برنامه ریزی برای کنکور ، رمز موفقیت در قبولی

چرا برنامه ریزی کنکور به سبک آلفرد هیچکاک؟ مگه آدم قحطه؟

کم‌تر کسی هست که این روز‌ها آلفرد هیچکاک رو نشناسه! اما شاید براتون جالب باشه که چرا می‌گیم اگه به روش آلفرد پیش بریم حتماً موفق می‌شیم.

برنامه ریزی کنکور حرفه ای به سبک هیچکاک

  • یه جمله جالب از این دوست باهوشمون هست که می‌گه : «من به مانند یک فیلسوف به مردم همان چیزی را می‌دهم که می‌خواهند. آن‌ها دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند خوب، من هم همان را به آن‌ها می‌دهم».
  • از طرفی دیگه جالبه که این کارگران مرموز بزرگ پس از ساخت فیلم پنجره پشتی گفت « هیچ چیز نمی‌توانست مرا از ساختن این فیلم بازدارد، چون که عشق من به سینما از هر ملاحظه‌ای قویتر است».

اگه ما بتونیم توی روش برنامه ریزی برای کنکور همین دو اصل رو آویزه‌ی گوش‌هامون کنیم شک نکن که بردیم. می‌گی چطوری؟

  • ببین دوست من، یه برنامه‌ی کنکور حرفه‌ای برنامه‌ای هست که مستقیم بره سر اصل مطلب و تا اونجا که می‌تونه از حاشیه رفتن کم کنه. می‌گیم به سبک هیچکاک باید برنامه بریزیم یعنی دقیقا باید بریم سر اصل مطلب و هدفی که داریم رو نشونه بگیریم. اگه راهمون رو گم کنیم، سر از بیراهه در‌می‌آریم!
  • هیچکاک گفت هیچ چیزی نمی توست باعث شه که دست از ساختن فیلم مد نظرش برداره! این یعنی خود موفقیت! توی مسیر کنکور خیلی روز‌ها هست که حالش رو نداری یا دیگران با حرفاشون انرژیت رو می‌گیرن. ولی یادت باشه با برنامه درسی برای کنکور به سبک آلفرد هیچکاک هیچ چیزی نباید تو رو از رسیدن به هدفت که همون قبول شدن در رشته و دانشگاه مورد علاقته باز داره!

حالا که با این اسطوره، روشش و دلیل این که فیلم هاش اینقدر خاص شده آشنا شدی، بزن بریم ببینیم چطوری بهترین برنامه ریزی برای کنکور رو انجام بدیم که مثل هیچکاک بترکونیم.

پنگوئن و برنامه ریزی کنکور حرفه ای

می دونی برای رشته ای که برات مناسبه باید هر درس رو چند درصد بزنی؟

اصول برنامه ریزی کنکور درست یعنی چی رو بخونی چی رو نخونی!

برنامه ریزی خوب موفقیت بیشتر در فعالیت‌ها رو باید به همراه داشته باشه. اصلاً برنامه ریزی برای دسترسی به هدف‌های مهم مورد توجه قرار می‌گیره و برای رسیدن به چنین هدف‌هایی برنامه ریزی ضروریه چرا که:

  • بازده مطالعه رو بالا میبره
  • باعث میشه طی رسیدن به هدف، آرامش روحی لازم رو به دست بیاری
  • بی دقتی‌ها رو حذف میکنه
  • از هدر رفتن وقت و دوباره کاری‌های زاید جلوگیری می‌کنه
  • مشخص می‌کنه که چی رو چند بار بخونی و سراغ چه مطالبی نری و اتلاف وقت نداشته باشی

 

 

برنامه درسی کنکور با پنگوئن مشاور

قرار نیست همه درسا رو 100 بزنی، اول می‌بینیم چه رشته‌ای به دردت می‌خوره بعد متناسب با اون برنامه درسی برای کنکور می‌چینیم

با یه برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای به جای تنبلی هر لحظه انگیزه‌هات پر رنگ‌تر می‌شه

لحظه‌ها خیلی سریع می‌گذرن. تا به خودت میای می‌بینی عید شده و چند ماه دیگه بیشتر به کنکور نمونده. پس چاره‌ای نداری جز اینکه مدیریت کردن زمان رو یاد بگیری. اینکه یه برنامه‌ی کنکور حرفه‌ای دقیقاً بهت می‌گه در چه ساعتی باید چه کاری بکنی باعث می‌شه سردرگم نباشی و چون بعد از یه مدت پیشرفت رو می‌تونی ببینی مطمئناً انگیزه‌ی بیشتری پیدا می‌کنی…

نحوه برنامه ریزی برای کنکور مهمه ولی اراده حرف اول رو میزنه

شاید شعاری به نظر برسه ولی حقیقت داره. اراده حرف اول رو می‌زنه. کافیه تصمیم بگیری، هدف تعیین کنی، برنامه ریزی درسی برای کنکور کنی، تو مسیر حرکت کنی و بهش برسی. سخته؟ مطمئنا آره! شدنیه؟ معلومه که آره! ممکنه یه سری از عوامل نگذارن که بهش برسی؟ آره ممکنه! ولی مطمئناً اگه مدیریت کردن چالش‌ها رو یاد بگیری اون موارد رو مدیریت می‌کنی و به هدفت می‌رسی. این جاست که حضور یه مشاور حرفه‌ای می‌تونه خیلی بهت کمک کنه.

وقتی بریدی برنامه ریزی کنکور حرفه‌ای سر حالت می‌آره

به جایی می‌رسه که دیگه حس می‌کنی دیگه نمی تونی، حس می‌کنی بریدی. دقیقا همین جاست که یه برنامه ریزی درسی برای کنکور حرفه‌ای می‌تونه به جای ایجاد حس سرخوردگی بهت کمک کنه که سر حال بیای و ادامه بدی. اینو بدون که عجیب نیست که ببری و خسته بشی ولی قرار نیست کم بیاری. ما اینجاییم و بهت کمک می‌کنیم.

.

برنامه ریزی درسی هفتگی انسانی

30 چالش بزرگ در برنامه ریزی برای درس خواندن کنکور

چالش شماره 1: برنامه ریزی درسی برای کنکور می‌کنم ولی عمل نمی‌کنم!

بیا با هم صادق باشیم. من یک سری هدف دارم و تصمیم من این هست که در آینده ی نزدیک به اون ها برسم. حالا اینکه می‌رسم یا نه بحثش جداست ولی اینکه مسیر برام روشنه و می‌دونم باید چی کار کنم که برسم، بحث الان منه! اگه کوتاهی کنم، اگه مطابق برنامه ریزی کنکور پیش نرم یا تنبلی کنم باید خودم رو مستحق این بدونم که به خواسته‌ام نرسم. پس اگه چند وقت دیگه فرد دیگه‌ای رو دیدم که داشت با آرزو‌های من زندگی می‌کرد حق ندارم جیک بزنم و شکایت کنم! نوش جونش زحمت کشیده، حقشه! حالا اگه قانع شدی که باید به برنامه ریزی درسی برای کنکور که کردی عمل کنی و بهانه نیاری بیا تا چند تا راهکار بهت بدم که توی این مسیر موفق‌تر عمل کنی:

  • برنامه کنکور رو یه جایی آویزونش کن که در معرض دیدت باشه
  • اگه انقدر آیتم‌های برنامه برات بی معنی هستن، شاید اصلا هدفت رو درست انتخاب نکردی!
  • خودتو تشویق کن! خودتو تنبیه کن!
  • اگه وسوسه به سراغت اومد، مدیریتش کن
  • وقتی داری بهانه تراشی می‌کنی و دلیل بیخودی میاری، به خودت بیا!
  • به خودت اجازه نده که کاری رو به تعویق بندازی

چالش شماره 2: به برنامه درسی کنکور عمل می‌کنم ولی نتیجه نمی‌گیرم

ببین رفیق من خودم همه‌ی این دوران‌ها رو گذروندم. من دنبال این بودم که تو رشته‌ای که می‌خوام قبول شم، سعی هم می‌کردم ولی نتیجه‌ای که می‌خواستم نمی‌شد. به خودم می‌گفتم مشکل کجاست؟ شاید من خنگم و توان رقابت با افراد باهوش رو ندارم! اما یه جمله رو همیشه با خودم تکرار می‌کردم! «برای موفقیت 99 درصد تلاش و یک درصد نبوغ لازمه!» پس به احتمال زیاد من به شیوه‌ی صحیح تلاش نمی‌کردم.

عزیز من این رو آویزه‌ی گوش هات کن:

مهم نیست که از صبح تا شب نشستی کتاب رو گرفتی جلوی صورتت و داری می‌خونی! مهم اینه که دو ساعت بخونی ولی با کیفیت بخونی! خودمونو که قرار نیست گول بزنیم. اگه با کیفیت درس بخونی، تست بزنی و تکرار کنی، مطمئن باش نتیجه می‌گیری. پس اگه تا الان نشده، کیفیت مطالعه رو ببر بالا. حالا چطوری؟

الف) احتمالاً در حین مطالعه با مشکلات زیر رو‌به‌رو می‌شی:

  • مواردی که باعث عدم تمرکزت می‌شن رو شناسایی و حذف کن.
  • به شیوه ای که مناسب تو هست درس بخون نه روشی که دختر خالت رفته جواب گرفته!
  • قرار نیست کل منابع درسی در جهان رو مطالعه کنی. کتاب‌هایی رو تهیه کن که امتحانشونو پس دادن و به جای خوندن منابع مختلف، کتاب‌های مهم رو چند بار بخون.
  • شاید برنامه درسی برای کنکور که نوشتی درست نیست! عمل کردن به برنامه‌ای که تو رو به هدفت نمی‌رسونه، معلومه که نتیجه ای نداره دیگه! پس از یه مشاور حرفه‌ای بخواه که برات برنامه ریزی درسی برای کنکور کنه.
  • اگه زود نا امید می‌شی و توقع داری خیلی سریع نتیجه‌ی مطالعه‌ت رو ببینی، بهتره بدونی که یکی از دلایل موفقیت، استمرار در مطالعه است پس زود جا نزن و ادامه بده.
  • شاید به میزان کافی مرور نمی‌کنی! بعضی از مباحث نیاز به مرور و تمرین بیشتری دارن و با یه بار خوندن تو ذهن نمی‌شینن پس برای اون‌ها باید زمان بیشتری رو اختصاص بدی.

ب) شایدم در حین تست زدن مشکلات زیر برات پیش می‌آد:

  • نمی‌تونی زمانت رو مدیریت کنی.
  • استرس و اضطراب زیادی داری و نمی‌تونی مدیریتش کنی.
  • سوال‌های راحت‌تر رو شناسایی نمی‌کنی پس تو تله‌ی سوالای سخت و زمان‌بر می‌افتی.
  • انقدر هول می‌شی که سوال رو به‌صورت درست نمی‌خونی بنابراین نمی‌تونی پاسخ صحیح بدی.
  • احتمالاً از روی اضطراب توی محاسبات دچار مشکل می‌شی.

چالش شماره 3 : انگیزه ندارم برنامه‌ریزی کنم

درس خوندن قرار نیست آسون باشه، کاری هم که آسون نیست نیاز به انگیزه داره. پس درس خوندن نیاز به انگیزه داره و اگه فکر می‌کنی انگیزه نداری باید خیالت رو راحت کنم که بدون انگیزه اگه داری برای کنکور می خونی، داری آب رو تو هاون می‌کوبی!

عزیز من، کسی نمی‌تونه منکر این بشه که تلاش برای رسیدن به موفقیت لازمه ولی تو باید ببینی چی رو دوست داری و با خودت تکرار کنی لزوماً همون راهی که پسر خالت رو موفق کرده، شاید باعث موفقیت تو نشه! انگیزه زمانی به وجود می‌آد که تو از انتخابت مطمئن باشی پس اگه هنوز به راهی که باید بری ایمان نداری، پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر دقت کنی:

  • حق نداری بعداً عدم موفقیتت رو بندازی گردن دیگران، مقصرش خودت هستی!
  • انگیزه نداشتن نوعی از بهونست! اینو یادت نره که قول دادی بهونه نیاری!
  • انگیزه نداشتن از یه جایی به بعد دیگه مسخره بازی‌ای هست که ذهن برای فرار از سختی ایجاد می‌کنه!
  • مگه برای خودت هدف تعیین نکردی؟ مگه برای رسیدن به هدفت برنامه‌ریزی نکردی؟ مگه نباید برای رسیدن به اون هدف و برنامه‌ریزی درس بخونی؟ مگه اونقدر بزرگ و عاقل نشدی که بدونی کاری که داری انجام می‌دی برای آینده‌ی خودته؟ می‌دونی مثل کارمندی می‌مونه که صبح پاشه بگه من امروز انگیزه سر کار رفتن ندارم! مگه میشه؟ تو مجبوری سر کار بری!
پس به‌طور کلی تا اینجا این طوری شد که: تو برای خودت هدف داری، پس مجبوری که درس بخونی حتی زمانی که انگیزه نداری! حالا به چی نیاز داری؟ برنامه ریزی کنکور حرفه‌ای که سر حالت بیاره…

چالش شماره 4: فکر می‌کنم باید 24 ساعته پای درس باشم

مگه رباتی جانم؟ چرا باید 24 ساعته درس بخونی؟ این یه طرز تفکر اشتباهه که اصلاً معلوم نیست کی انداخت بین جوونا! ما به این دنیا اومدیم زندگی کنیم، حالا برای اینکه بتونیم زندگی کنیم باید بتونیم یه پولی در بیاریم تا بتونیم نیاز‌هامون رو برطرف کنیم. برای پول درآوردن باید کار و کسب درآمد کنیم و یکی از راه‌هایی که معمولاً در شرایط اقتصادی متعادل می شه ازش پول درآورد درس خوندنه (گفتیم شرایط اقتصادی متعادل! اما متاسفانه در حال حاضر این شرایط اقتصادی وجود نداره!).

خب اگه خوب به حرفایی که گفتیم گوش کرده باشی باید به این نکته پی ببری که «درس خوندن» در واقع یکی از راه‌هاییه که کمک می‌کنه تو زندگی بهتری داشته باشی ولی لزوماً تنها راه نیست پس باید انرژیت رو طوری مدیریت کنی که بتونی راه‌های مختلفی رو برای خودت باز کنی.

از یه طرفه دیگه جمله‌ی کلیشه‌ای « کیفیت از کمیت مهم‌تره» رو هم یادت باشه. 2 ساعت درس بخون ولی واقعاً دل و روده‌ی مبحث رو بکش بیرون! قول می‌دم بعد یک ماه از اونی که 12 ساعت بی‌کیفیت خونده بیشتر بلدی ولی کسی هم منکر این نمی‌تونه بشه که اگه روزی 12 ساعت با کیفیت بخونی چه غوغایی می‌تونی بکنی!

چالش شماره 5: کیفیت نداره مطالعه‌ی من!

حالا که می‌دونی مطالعه‌ت کیفیت نداره، شش هیچ از بقیه جلوتری! خیلیا فکر می‌کنن که مهم تعداد ساعاتیه که مطالعه می‌کنن ولی حقیقت اینه که کیفیت مهم‌ترین فاکتور در مطالعه برای کنکوره. حالا چطوری می‌تونی کیفیت مطالعه رو ببری بالا؟

  • از زمان‌های مرده استفاده کن: چطوری؟ می‌تونی فلش کارت درست کنی و در موقع‌هایی که تو مترو یا اتوبوسی یا زمانی که نمی‌تونی کتابای سنگین با خودت حمل کنی از زمان نهایت استفاده رو بکنی.
  • استرس رو از خودت دور کن: می‌دونم سخته و کنکور به خودی خود استرس رو با خودش میاره ولی نباید فراموش کنی که استرس فقط می‌تونه اثر بد داشته باشه پس سعی کن به موارد مثبت تمرکز کنی و تا می‌تونی از استرس دور باشی.
  • به مقدار کافی استراحت کن: مغز اگه استراحت کافی نداشته باشه خوب عمل نمی‌کنه. پس یادت نره هر چیزی به مقدار کافی لازمه. ایجاد تعادل منطقی بین درس و استراحت کلید موفقیت تو خواهد بود.
  • بهترین مکان رو برای مطالعه انتخاب کن: خیلی مهمه که جایی رو برای مطالعه انتخاب کنی که توش راحتی. نور مناسب، دما، زاویه‌ی نشستن، آرامش و عدم شلوغی محیط از جمله مواردی هست که باید برای مکان مطالعه بهش دقت کنی.
  • هر روز رو به یک درس اختصاص نده: یادت باشه مطابق یه برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای هر روز نباید فقط یه درس رو بخونی، تنوع ایجاد کن تا مباحث برات خسته کننده نشن.
  • با خودت قرار بذار که وقتی درس می‌خونی فقط درس بخونی و وقتی استراحت می‌کنی فقط استراحت کنی: اگه موقعی که باید تمرکز داشته باشی به استراحت فکر کنی و موقعی که باید استراحتی کنی همش استرس درس رو داشته باشی در هر دو حالت گرفتاری.
  • مرور خیلی مهمه: برنامه مرور می‌تونه خیلی به تثبیت مفاهیم کمک کنه. پس یادت باشه برای اینکه کیفیت مطالعه‌ت بالا بره حتماً برنامه‌ی مرور بچینی برا درس‌ها.

چالش شماره 6: باید روزی چند تا تست بزنم؟

یکی از سوالای پر تکرار کنکوری‌ها همینه که باید روزی چند تا تست بزنن. ببین عزیز من از من به تو نصیحت خودت رو در بند اعداد قرار نده. ولی توصیه می‌شه که حداقل هفته‌ای 1000 تا 1200 تست بزنی. هر چی بیشتر تست بزنی و جواب‌ها رو تحلیل کنی، نکات بیشتری توی ذهنت تثبیت می‌شه ضمن اینکه بهتره موقع تست زدن دقیقاً مثل زمانی که سر جلسه کنکور نشستی، شبیه‌سازی کنی. این کار کمک می‌کنه که به شرایط کنکور عادت کنی و بتونی روی مدیریت زمان و استرس هم کار کنی.

چالش شماره 7: بلد نیستم اصول صحیح مطالعه رو!

خیلی مهمه که درست مطالعه کنی چرا که اصول صحیح مطالعه کمک می‌کنه:

  • زمان مطالعه کاهش پیدا کنه
  • یادگیری افزایش پیدا کنه
  • قدرت به خاطر سپاری زیاد شه

خیلی از کنکوری ها فکر می کنن می‌دونن چه طوری باید مطالعه کنن ولی حقیقت اینه که مطالعه موثر بر مبنای برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای، مطالعه ای هست که :

  • منعطف باشه و بتونیم تغییرات را در اون اعمال کنیم
  • بین مطالعه فاصله‌گذاری رعایت شه و برنامه مرور و تکرار رو در خودش بگنجونه
  • هر دو نیمکره‌ی مغزی رو درگیر کنه

اما یکی از روش‌های مطالعه پر طرفدار SQ3R هست که مطابق اون 5 اصل باید رعایت شه:

  • مرحله‌ی پیش مطالعه (Survey)

در این مرحله باید تمامی مواردی رو که باید مطالعه کنی به صورت تند بخونی. پیش مطالعه کمک می‌کنه تا به خطوط پر رنگ، مواردی که در داخل پرانتز یا گیومه درج شده‌اند یا خطوط کج بیشتر تمرکز کنی که همین موضوع باعث می‌شه اعتماد به نفست بیشتر بشه، ذهن جستجوگرت به دنبال یادگیری موارد جدید بره و بتونی با مباحث ارتباط بهتری برقرار کنی.

  • طرح سوال (question)

بعد از مرحله پیش مطالعه نوبت به طرح سوال می‌رسه. کافیه یک کاغذ برداری و هر چی سوال به ذهنت میاد یادداشت کنی. این مرحله خیلی مهمه چون می‌فهمیم برای یافتن پاسخ چه سوال‌هایی باید دقیق مطالعه کنیم.

  • مطالعه‌ی مو به مو (read)

این همون مرحله‌ی اصلی مطالعه است که قراره مو رو از ماست بکشیم بیرون! در این مرحله مثل یک کاراگاه پیش می‌ریم و به کوچک‌ترین نکته‌ها حساس می‌شیم. یکی از بهترین راه‌ها اینه که بتونیم خودمون رو به عنوان یک نقد کننده در نظر بگیریم و تا وقتی یک موضوعی رو نفهمیدیم اصلاً دست از سرش بر نداریم.

  • دوباره به یاد خودت بیار (recall)

مطمئن باش حتی اگه خیلی باهوش باشی با یه بار خوندن هیچی ملکه‌ی ذهنت نمی‌شه. تکرار و تکرار همیشگی رمز مطالعه‌ی صحیحه پس یادت باشه این مرحله خیلی مهمه. پس به همین دلیله که برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای می‌تونه کلی از رقیبات جلو بندازتت.

  • مرور (review)

البته قرار نیست توی مرور هم زیاده‌روی کنی. معمولاً مشاورای باتجربه به طور متوسط یک روز در هفته رو برای مرور در نظر می‌گیرن اما تو باید ببینی چطوری راحت‌تری. مثلاً من خودم ترجیح میدادم هر روز یه زمانی رو برای مرور اختصاص بدم هر چند کم!

چالش 8: تست زنی عرضه می‌خواد که من ندارم

این از عجیب‌ترین چیزاییه که این روزا می‌شنوم. عرضه چیه برادر من؟ اگه با گفتن اینکه عرضه نداری می‌خوای از زیر بار کنکور شونه خالی کنی که اصلاً باهات حرفی ندارم ولی من خودم به هیچ کس اجازه نمی‌دم بهم بگه عرضه نداری خودمم هیچ وقت به خودم این حرفو نمی‌زنم. تو هم نزن باشه؟

عرضشو داری، خوبم داری! تست زنی نیاز به مهارت داره که البته تا حدی آموختنیه. پس بهانه رو بذار کنار و گوش بده ببین چی می‌گم:

  • طبق دفترچه پیش برو و سعی نکن با نگاه کردن به سوالای قسمتای دیگه تمرکز خودتو بهم بزنی.
  • سوال رو کامل بخون. از قدیم گفتن خوندن درست و کامل سوال تا حد زیادی جواب صحیح رو مشخص می‌کنه. خیلی‌ها فکر می‌کنن جواب یک سوال رو درست زدن در حالی که در انتهای سوال، “باشد” رو ” نمی‌باشد” در نظر گرفتند.
  • یه دور به تمامی سوالات بخشی که قراره جواب بدی یه نگاه کلی بنداز.
  • اول سوالات آسون رو جواب بده.
  • سوالای سختی که نمی‌دونی رو یه علامت منفی بگذار بغلشون و اصلاً استرس نگیر که وای بلد نیستم. کاملاً عادیه این سوالا برای این طرح شدن که بلد نباشی‌شون.
  • سوالایی که شک داری رو یه علامت ضربدر بگذار بغلشون. هر زمانی که برگشتی اول برو سراغ این سوالا.
  • اگه کمبود وقت داری سعی کن بری سراغ سوال‌های درس‌هایی که ضریب بالاتری دارند.
  • شاید یکم دست پاچه شدن عادی باشه ولی باید سعی کنی مدیریتش کنی. هر چی استرس بیشتر باشه احتمال اینکه به سوال پاسخ اشتباه بدی بیشتره.
  • روی گزینه‌هایی که مطمئنی اشتباهه خط بکش.
  • از سوالای بلند نترس ممکنه آسون‌ترین سوالا باشن.
  • از گزینه‌های بلند هم نترس امکان اینکه پاسخ صحیح باشن، زیاده.
  • حواست باشه تو سوالای ریاضی جواب گزینه رو با شماره تست قاطی نکنی. مثلا اگه جواب محاسبه رو درآوردی 2 ولی این پاسخ در گزینه‌ی 3 هست یادت باشه باید گزینه 3 رو انتخاب کنی نه 2 رو.
  • حواست باشه وقتی داری جواب‌ها رو وارد پاسخ‌نامه می‌کنی به شماره سوال دقت کنی.
  • از ما بهت نصیحت به هیچ وجه سعی نکن پاسخ سوال‌ها رو آخر سر وارد پاسخ نامه کنی چون ممکنه وقت کم بیاری و در نتیجه زمان کافی برای وارد کردنشون رو نداشته باشی. همون موقع که جواب تست رو دادی همون موقع وارد پاسخ نامه کن.
این مواردی که گفتیم خیلی کلی هستن. تکنیک‌های تست زنی می تونه خیلی تخصصی‌تر از این حرفا باشه. در این موقع است که یه مشاور حرفه‌ای کنکور بهت یاد می‌ده که چطوری استرست رو کنترل کنی و چطوری تمرکزت رو موقع تست‌زنی ببری بالا. نبینم بگی عرضه نداری‌ها! افتاد؟

چالش شماره 9: چند بار باید دوره کنم؟

خب اول بهتره به این نکته بپردازیم که منظورت از دوره چیه؟ اگه فکر می‌کنی دوره کردن یعنی تمامی موارد رو دوباره از اول بخونیم کاملاً در اشتباهی. دوره یعنی مطالب دسته‌بندی شده مهم رو که احتمال زیادی وجود داره ازشون تست مطرح بشه رو بار‌ها بخونیم تا ملکه‌ی ذهنمون بشه. برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای به مرور خیلی توجه می‌کنه. اما چرا باید مرور کنیم؟

باید مرور کنیم چون:

  • مطالب از حافظه‌ی کوتاه مدت به بلند مدت منتقل بشن.
  • بار اول به خیلی از نکات دقت نکردیم پس نیازه که برای بار دوم، سوم و … بخونیم.
  • ذهنمون عادت می‌کنه که پردازش کنه. مطمئن باش که وقتی یه مطلب رو برای بار پنجم بخونی ذهنت خیلی سریع‌تر می‌تونه در موقعیت کنکور پردازشش کنه.
  • با هر بار مرور، مطالب در ذهنمون مرتب‌تر دسته‌بندی می‌شن و این خیلی بهمون کمک می‌کنه.

اما اینکه چند بار باید دوره کنی به خیلی از موارد بستگی داره ولی بد نیست بدونی هر چی بیشتر مرور کنی بهتره! پس اگه وقتشو داری که 20 بار مرور کنی و بخاطر تنبلی 19 بار مرور می‌کنی بدون ضرر کردی.

یه مروری هست به اسم مرور 5 ستاره که معتقده اگه به این شیوه مرور کنی احتمال اینکه مطلب یادت بره کم می‌شه:

اولین مرور رو ده دقیقه بعد از مطالعه‌ت انجام بده
یک روز بعد از مطالعه، دوباره مرور کن
یک هفته بعد از مطالعه زمان مناسبی برای سومین مروره
وقتی یک ماه گذشت وقتشه دوباره مرور کنی
بعد از سه ماه یه بار دیگه مرورش کن
  • البته یه مرور نهایی هم هست که زمان جمع‌بندی باید انجام بدی و همون طور که گفتیم هر چی بیشتر مرور کنی بهتره.

چالش شماره 10: مطالب یادم میره

اگه یکم فکر کنیم که چه دلیلی داره که ما چیزی رو که خوندیم فراموش می‌کنیم به موارد زیر می‌رسیم:

  • اطلاعات رو درست دسته‌بندی نکردیم
  • حجم زیادی از اطلاعات رو به یک‌باره وارد مغزمون کردیم
  • کم استراحت کردیم
  • دارو‌هایی مصرف کردیم که می‌تونن توی روند طبیعی مغز اختلال ایجاد کنن
  • اضطراب و استرس داریم
  • به تغذیه‌مون درست درمون نرسیدم
  • به میزان کافی آب نمی‌خوریم و …

حالا اگه چالش شماره 9 رو به دقت خونده باشی اونجا با هم بررسی کردیم که چطوری می‌تونیم با یه برنامه درسی برای کنکور مرور حرفه‌ای، مطالب رو ملکه‌ی ذهنمون کنیم.

چالش شماره 11: از الان برای کنکور درسی رو حذف کنم یا نه؟

قرار نیست از تمام صفحات کتاب سوال بیاد قرارم نیست واو به واو کتابها رو حفظ کنیم. برای همینه که بسیاری از داوطلبان کنکور از اول دنبال این میگردن که مباحثی که کمتر در سوالات کنکور به اون‌ها پرداخته شده رو حذف کنن. حالا نکته‌ای که باید بهش بپردازیم اینه که تا قبل از عید پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه هیچ مطلبی رو حذف نکنین. حالا چرا؟ چون ممکنه یه سری مباحث که زیاد هم مهم نیستن با همون یکبار خوندن توی ذهنتون بشینن و نیازی به مرور نداشته باشن پس علناً در دوره‌ی جمع‌بندی می‌تونی با حذف این موارد، زمانت رو به مباحث مهم‌تر اختصاص بدی.

بد نیست به این نکته‌ها دقت کنی:

  • حذف یک درس به طور کامل ممنوعه!
  • حذف مواردی که دوست نداری ممنوعه!
  • اگه رتبه خوب و میانگین دروس 80 درصد میخوای، کلاً حذف ممنوعه!

حالا چیا رو می‌شه حذف کرد؟

  • مباحثی که هر چقدر بیشتر خوندیشون کمتر یاد گرفتی و به هیچ وجه باهاشون کنار نمی‌یای.
  • مباحثی که تو ده سال اخیر ازشون سوال خاصی طرح نشده.
  • مباحثی که حتی اگه ازشون سوال طرح شه زمان زیادی باید برای پاسخ دادن بهشون اختصاص بدی.
  • مباحثی که تا ماه آخر کنکور هنوز نرفتی سراغشون.

چالش شماره 12: دفتر برنامه ریزی کنکوری پر کنم یا نه؟

این روزا دفتر برنامه ریزی درسی برای کنکور هم شده داستان! بچه‌ها دفتر برنامه ریزی کنکور یه دفتر معمولیه که قراره توش برنامه ریزی کنین، پس سخت نگیرین! دفتر برنامه درسی برای کنکور به برنامه‌هاتون جهت میده و کمک می‌کنه بدونین توی هر روز هفته و ساعت باید چه مباحثی رو بخونین یا مرور کنین. البته خیلی‌ها هستن که اولش با انگیزه شروع می‌کنن و دفتر برنامه ریزی درسی برای کنکور رو دقیق پر می‌کنن ولی کم کم خسته می شن و بیخیال میشن.

یادتون باشه «رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود». سر صبر دفتر برنامه ریزی‌ت رو آماده کن و بدون استرس پر کن. مطمئن باش هم بهت جهت میده هم بعد از یه مدت کاملاً بهش وابسته میشی.

چالش شماره 13: شبا می‌خوام بیدار بمونم درس بخونم

خیلی‌ها هم هستن که شب‌ها تمرکز بیشتری دارن و می‌تونن بهتر درس بخونن. اگه تو هم جزء شب بیدارا هستی خودتو در چارچوب زمان محصور نکن. با یه برنامه ریزی کنکور حرفه‌ای می‌تونی بهترین بهره‌برداری رو از ساعات شب بکنی. ولی اگه منظورت از شب بیدار موندن اینه که هم کل روز رو درس بخونی هم شب رو پیشنهاد می‌کنیم منطقی فکر کنی و به جای زیاد کردن ساعت‌های مطالعه، کیفیت مطالعه رو بالا ببری. استراحت لازمه پس سعی نکن با کم کردن ساعت خواب، ساعت مطالعه‌ت رو زیاد کنی.

چالش شماره 14: چند ساعت باید بخوابم؟

ببین دوست من

صرف نظر از اینکه ما آدما به خواب احتیاج داریم تا زنده بمونیم، خواب باعث تثبیت حافظه می‌شه. اگه خواب رو به 5 مرحله تقسیم کنیم، 4 مرحله‌ی اول خواب عمیقه و به مرحله‌ی پنجم REM گفته می شه. این مرحله ی آخر در واقع همون مرحله‌ای هست که قراره آموخته‌هامون در مغز تثبیت شه. اگه یک دوره‌ی خواب شبانه کامل داشته باشیم معمولاً 4 الی 5 بار REM اتفاق می‌افته که می‌تونه تو عملکرد‌مون خیلی تاثیر بگذاره.

معمولاً از نوزادی تا بزرگسالی میزان نیاز به خواب از 20 ساعت در شبانه‌روز به حدود 7-8 ساعت (بسته به افراد مختلف) کاهش پیدا می‌کنه اما چیزی که بیشتر از همه مهمه اینه که بدونی تو چه زمانی از روز بهتره بخوابی و تو چه زمانی از نظر بیولوژیک بیشترین آمادگی رو برای یادگیری داری. معمولا اوج هوشیاری از ساعت 9 تا 11 صبح و 8 تا 10 شب هست و توصیه ما اینه که به هیچ وجه کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت رو در روز به خوابیدن اختصاص ندید.

چالش شماره 15: برنامه درسی برای کنکور خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه؟

اهمیت اینکه برنامه‌ی درسی داشته باشی بر هیچ کسی پوشیده نیست اما آیا میشه به هر برنامه‌ای اعتماد کرد و مطابقش پیش رفت؟ آیا هر برنامه‌ ریزی درسی برای کنکور ی ما رو به سمت هدفی که داریم هدایت می‌کنن؟ مطمئناً نه! یه برنامه‌ درسی برای کنکور خوب باید ویژگی‌های زیر رو داشته باشه:

  • منحصر به فرد باشه: یعنی مختص خودمون نوشته شده باشه و متناسب با ویژگی‌های شخصیتی و خانوادگی‌مون باشه.
  • قابل انعطاف باشه: برنامه ریزی درسی برای کنکور خشک که نمیشه هیچ گونه تغییری توش ایجاد کرد جز خسته کردن هیچ نتیجه‌ای نداره.
  • هدفمون مشخص باشه: یه برنامه ریزی درسی برای کنکور خوب باید ما رو به سمت هدفمون ببره. اگه ندونه هدفمون چیه چطوری کمکمون می‌کنه؟
  • جلوی اتلاف وقت رو بگیره: اگه برنامه به درستی تنظیم نشده باشه باعث سردرگمی می‌شه و کلی زمان هدر می‌ره.
  • انگیزه بده: یه برنامه‌ی خوب میتونه راه پیشرفت رو هموار کنه برای همین به مرور زمان باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شه.
  • یکنواخت نباشه: مطمئناً یه برنامه‌ درسی برای کنکور حرفه‌ای تنوع داره و در یک روز یا روز‌های پشت سر هم، اصرار نداره که فقط یک درس رو بخونین. معمولاً برنامه ریزی درسی برای کنکور باید به صورتی باشه که هم دروس عمومی و هم اختصاصی با هم و در کنار هم چیده بشن.
  • فان داستان رعایت شه: بچه‌ها یادتون نره برنامه ریزی‌ای خوبه که هم بتونی درس بخونی، هم استراحت کنی، هم عروسی دختر خالتو بری (چون فقط یه باره!) و هم هر روز پیشرفت کنی. پس حواست باشه اگه از اول فشنگی شروع کنی ممکنه وسطاش نفس کم بیاری. از اول درست شروع کن!

چالش شماره 16: هر روز باید چند تا درس بخونم؟

سوال خوبیه! من کنکوری تو یه روز می‌تونم تا چند تا درس بخونم؟ اگه بخوایم سر سری به این سوال پاسخ بدیم می‌تونیم این جوری بگیم که هر چقدر دوست داری ولی حقیقت اینه که لزوماً تعداد بیشتری درس خوندن، قبولی رو تضمین نمی‌کنه. حالا که در چالش‌های قبلی در مورد تلاش برای افزایش کیفیت به جای کمیت صحبت کردیم یادتون باشه، قرار نیست همه مثل هم درس بخونن. هر کی فرمول خودشو داره.

یه نکته دیگه هم اینه که اگه مثلاً الان تابستونه و تازه داری برای کنکور شروع می‌کنی، نباید از خودت توقع داشته باشی که روزی 12 ساعت درس بخونی. باید بدنت رو کم کم عادت بدی پس با 4 تا 6 ساعت شروع کن و حتماً بین هر درس یک ربع استراحت بگذار. به مرور که بدنت به درس خوندن عادت کرد، ساعت مطالعه رو زیاد می‌کنیم.

چالش شماره 17: چند ساعت اختصاصی بخونیم و چند ساعت عمومی؟

تعادل خیلی مهمه! یعنی چی؟ یعنی اگه کارنامه‌ها رو بررسی کنین حتماً به این نتیجه می‌رسین که اونی موفق‌تر عمل کرده که تونسته بین دروس اختصاصی و عمومی تعادل برقرار کنه. یه درس رو 100 نزده یه درسو 20! همه رو زده 60! دونستن همین اصل خیلی کمک می‌کنه تا موقع برنامه مطالعاتی کنکور حواستو بیشتر جمع کنی. مثلاً اگه فکر می کنی باید برای ریاضی بیشتر وقت بذاری بد نیست دقت کنی که ادبیات با ضریب 4 می‌تونه خیلی تاثیر زیادی تو رتبت داشته باشه. پس حواست باشه باید بین درس‌ها فرق نذاری و یه تعادل منطقی بینشون ایجاد کنی.

چالش شماره 18: آیا باید کتاب درسی رو هم بخونیم یا فقط کتاب کمک آموزشی؟

سازمان سنجش بار‌ها بلندگو به دست عرض کرده که منبع کنکور کتاب‌های درسی هست یعنی در واقع دارن می‌فرماین که شما باید کتاب‌های درسی رو با دقت بخونین ضمن اینکه فقط مو رو نبینین، پیچش مو رو هم ببینین! حالا این جوری شد که کتاب‌های کمک آموزشی اومدن تا با روش های مختلف به ما پیچش مو رو نشون بدن.

اما چیزی که مهمه مدیریت زمانه بچه‌ها! تا ابد که وقت نداریم، زمان محدودی داریم که باید ازش نهایت استفاده رو ببریم. نمی‌تونیم کل کتاب‌های کمک آموزشی رو بخریم، تازه پولشم داشته باشیم کی حوصله داره بخونه؟ از ما می‌شنوین اول روی کتاب بعد هم روی کتاب‌های کمک آموزشی منتخب معتبر متمرکز بشید.

چالش شماره 19: استراحت هم نیازه یا مثل تراکتور بریم جلو؟

اینو زیاد در موردش صحبت کردیم. فقط در حد یه جمله « اگه مثل تراکتور بریم جلو وسط راه نفس می‌بریم». یک کلام ختم کلام «اندازه نگه دار که اندازه نکوست»!

چالش شماره 20: دلم می خواد مرور کنم وقت ندارم

می‌دونیم که روزای سخت و پر فشاریه ولی می‌گذره و به امید خدا شیرینیش براتون می‌مونه. با یه برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای می‌تونی از زمانی که داری بهترین استفاده رو برای مرور بکنی. فقط کافیه برنامه ریزی درسی برای کنکور رو بسپری به یه مشاور حرفه‌ای.

چالش شماره 21: حتماً لازمه آزمون شرکت کنیم؟

سوال خوبیه! از وقتی آزمون‌ها اومدن خیلی‌ها گیج شدن که چی کار کنن؟! آزمون به خودی خود چیز خوبیه چون باعث میشه شرایط کنکور رو شبیه‌سازی کنه. پس ضمن اینکه مدیریت آزمون رو بهمون یاد می‌ده باعث می‌شه بتونیم خودمون رو محک بزنیم. اما خیلی از افراد هستن که فقط آزمون‌های اساسی که بعد از عید برگزار می‌شه رو شرکت می‌کنن یا شاید اصلاً هم شرکت نکنن و خودشون تو خونه اقدام به برگزاری آزمون کنن. پس لزوماً نمیشه گفت اگه آزمون شرکت نکنی قبول نمی‌شی. می تونه کمک کنه ولی بازم همه چی به خودت بستگی داره.

چالش شماره 22: خلاصه‌نویسی کنم یا نمی‌خواد؟

مطمئناً خلاصه‌نویسی می‌تونه خیلی کمک کنه. شاید اول به چشم نیاد و کمی کند پیش بره اما وقتی که قراره مرور کنی خیلی خیلی مفیده. حالا به غیر از خلاصه‌نویسی یکی دیگه از کارایی که می‌تونی بکنی اینه که مواردی که برات فهمشون سخته، به یکی دیگه درس بدی.

چالش شماره 23: چند ماهه باید برنامه ریزی کنم؟

این‌که « چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم » مهم‌تره تا چند ماهه برنامه ریزی کنیم. همون طور گفتیم برنامه باید یه سری ویژگی داشته باشه که البته یکی از مهم‌ترین‌هاش قابل انعطاف بودنشه. پس برنامه ریزی بلند‌مدت شاید نتونه به‌خوبی پاسخگوی نیاز‌هامون باشه. برنامه ریزی هفتگی برای کنکور گزینه‌ی خوبیه ولی ما فکر می‌کنیم عاقلانش اینه که نهایتاً برای 2 هفته برنامه ریزی کنیم.

چالش شماره 24: مدرسه می‌رم برنامه‌مو چطوری مدیریت کنم؟

این یکم سخته که بتونی بین تکالیف مدرسه و کنکور مدیریت کنی. ولی خب اینجوری بهش نگاه کن که هر دو این مسیر‌ها قراره تو رو به یه هدف برسونن. برنامه درسی برای کنکور حرفه‌ای می‌تونه طوری باشه که بتونی هر دو تا مسیر رو با هم پیش ببری.

چالش شماره 25: معلم خصوصی لازمه؟

خیلی‌ها بودن بدون معلم خصوصی موفق شدن خیلی‌ها هم بودن که به کمک نیاز داشتن معلم خصوصی گرفتن. هیچ قانون کلی وجود نداره پس خودت رو درگیر این مسائل نکن.

چالش شماره 26: کی تفریح کنم؟ روزا‌ی تعطیل هم درس بخونم؟

بستگی داره منظورت از روزا‌ی تعطیل چی باشه! اگه منظورت تعطیل رسمیه که چون زیاد تعطیل هست باید بگیم بله فرزندم درس بخونی به نفعته ولی می‌دونی یه زمانایی هست مثل عروسی پسر عمه آدم که انشالله فقط یه باره، حیفه از دستش بدی. این جور مواقعه که با یه برنامه ریزي کنکور حرفه‌ای می تونی هم تفریح کنی هم درستو به موقع بخونی.

چالش شماره 27: میشه دراز بکشم رو تخت درس بخونم؟

معمولاً توی این موقعیت سخته بشه روی درس تمرکز کرد اما بعضیا عادت کردن دیگه! توصیه‌ی ما اینه که از همین الان خودت رو به زاویه‌ی درست عادت بدی چون مطمئناً سر جلسه کنکور نمی تونی دراز کش تست بزنی که! خیلی مهمه که جایی که داری درس می‌خونی از نظر نور، شرایط دمایی، میزان اکسیژن، سر و صدا و … وضعیت مناسبی داشته باشه. تخت برای خوابیدن جای خیلی خوبیه نه برای درس خوندن شیطون، مگه نه؟

چالش شماره 28: تو تایم تست بزنم یا نمی‌خواد؟

حتماً حتماً تو تایم تست بزن، بعدش هم مثل یه فرد بی‌طرف تصحیح کن. خودمونو که نمی‌خوایم گول بزنیم. آی می‌خواستم این گزینه رو بزنم اونو زدم پس قبوله و این حرفا رو بذار کنار. قراره ببینیم چند مرده حلاجیم. حالا اگه نتیجه زیاد خوبم نشد مهم نیست مهم اینه که خودمونو تو شرایط کنکور قرار می‌دیم و هر روز به امید خدا بهتر می‌شیم.

چالش شماره 29: تغذیه هم مهمه تو کنکور؟

بله خیلی مهمه. تغذیه درست می‌تونه نقش خیلی مهمی تو به خاطر سپاری داشته باشه. متاسفانه بعضی از کنکوری‌ها با مصرف نوشیدنی‌های محرک و انرژی تلاش می‌کنن تا مدت زمان بیشتری بیدار بمونن که این موضوع می‌تونه به مرور زمان تاثیر بسیار بدی روی سلامتیشون بگذاره. به جای این کار‌ها رژیم غذایی رو اگه درست کنی شش هیچ از بقیه جلو‌تری!

چالش شماره 30: بابا مامانم خستم کردن

اینم یه چالش جدیه و چون بابا مامانا هم به نوعی درگیر استرس کنکور می‌شن معمولاً مدیریت کردن شرایط یکم سخته. اینجاست که اگه بابا مامانا کار برنامه ریزی دقیق برای کنکور و پیگیری رو به یه مشاور حرفه‌ای بسپارن می‌تونن با خیال راحت به بقیه کار‌ها برسن. یه مشاور متخصص باید بتونه متناسب با شرایط خانوادگی هر فرد بهش برنامه بده.

برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی درست برای کنکور ، اطلاعات زیر را پر کنید تا مشاوران در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

 

"*" زمینه های مورد نیاز را نشان می دهد

شاید این سوالا برات پیش بیاد

1) برای کنکور برنامه می‌ریزی ولی بهش عمل نمی‌کنی؟

بیا با هم صادق باشیم. من یک سری هدف دارم و تصمیم من این هست که در آینده ی نزدیک به اون ها برسم. حالا اینکه می‌رسم یا نه بحثش جداست ولی اینکه مسیر برام روشنه و می‌دونم باید چی کار کنم که برسم، بحث الان منه! اگه کوتاهی کنم، اگه مطابق برنامه درسی برای کنکور پیش نرم یا تنبلی کنم باید خودم رو مستحق این بدونم که به خواسته‌ام نرسم. پس اگه چند وقت دیگه فرد دیگه‌ای رو دیدم که داشت با آرزو‌های من زندگی می‌کرد حق ندارم جیک بزنم و شکایت کنم! نوش جونش زحمت کشیده، حقشه! حالا اگه قانع شدی که باید به برنامه ریزی درسی برای کنکور که کردی عمل کنی و بهانه نیاری بیا تا چند تا راهکار بهت بدم که توی این مسیر موفق‌تر عمل کنی:
* برنامه کنکور رو یه جایی آویزونش کن که در معرض دیدت باشه
* اگه انقدر آیتم‌های برنامه برات بی معنی هستن، شاید اصلا هدفت رو درست انتخاب نکردی!
* خودتو تشویق کن! خودتو تنبیه کن!
* اگه وسوسه به سراغت اومد، مدیریتش کن
* وقتی داری بهانه تراشی می‌کنی و دلیل بیخودی میاری، به خودت بیا!
* به خودت اجازه نده که کاری رو به تعویق بندازی

2) فکر می‌کنی باید 24 ساعته پای درس باشی؟

«درس خوندن» در واقع یکی از راه‌هاییه که کمک می‌کنه تو زندگی بهتری داشته باشی ولی لزوماً تنها راه نیست پس باید انرژیت رو طوری مدیریت کنی که بتونی راه‌های مختلفی رو برای خودت باز کنی.
از یه طرفه دیگه جمله‌ی کلیشه‌ای « کیفیت از کمیت مهم‌تره» رو هم یادت باشه. 2 ساعت درس بخون ولی واقعاً دل و روده‌ی مبحث رو بکش بیرون! قول می‌دم بعد یک ماه از اونی که 12 ساعت بی‌کیفیت خونده بیشتر بلدی ولی کسی هم منکر این نمی‌تونه بشه که اگه روزی 12 ساعت با کیفیت بخونی چه غوغایی می‌تونی بکنی!

3) آیا می‌تونی بعضی از مباحث رو حذف کنی؟

قرار نیست از تمام صفحات کتاب سوال بیاد قرارم نیست واو به واو کتابها رو حفظ کنیم. برای همینه که بسیاری از داوطلبان کنکور از اول دنبال این میگردن که مباحثی که کمتر در سوالات کنکور به اون‌ها پرداخته شده رو حذف کنن. حالا نکته‌ای که باید بهش بپردازیم اینه که تا قبل از عید پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ وجه هیچ مطلبی رو حذف نکنین. حالا چرا؟ چون ممکنه یه سری مباحث که زیاد هم مهم نیستن با همون یکبار خوندن توی ذهنتون بشینن و نیازی به مرور نداشته باشن پس علناً در دوره‌ی جمع‌بندی می‌تونی با حذف این موارد، زمانت رو به مباحث مهم‌تر اختصاص بدی.
بد نیست به این نکته‌ها دقت کنی:
* حذف یک درس به طور کامل ممنوعه!
* حذف مواردی که دوست نداری ممنوعه!
* اگه رتبه خوب و میانگین دروس 80 درصد میخوای، کلاً حذف ممنوعه!
حالا چیا رو می‌شه حذف کرد؟
* مباحثی که هر چقدر بیشتر خوندیشون کمتر یاد گرفتی و به هیچ وجه باهاشون کنار نمی‌یای.
* مباحثی که تو ده سال اخیر ازشون سوال خاصی طرح نشده.
* مباحثی که حتی اگه ازشون سوال طرح شه زمان زیادی باید برای پاسخ دادن بهشون اختصاص بدی.
* مباحثی که تا ماه آخر کنکور هنوز نرفتی سراغشون.
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest
42 اگه سوالی داری بپرس، اگه نظری داری بگو...
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کنکوری استرسی

سلام، من یه مقدار گیج شدم تابستون رو میخواستم درس بخونم ولی نشد الانم استرس گرفتم نمی دونم چی کار کنم کلی کتاب خریدم ولی هیچ کدومو شروع نکردم مدرسه ها هم شروع شده. از کجا شروع کنم؟

استاد مصدری

سلام امیدوارم حالت خوب باشه
نگرانی نداره که
باید یک برناامه شخصی داشته باشی که درس ها رو به صورت ترکیبی بخونی
چون خیلیا از مهر شروع میکنن
اگر پایه رو تو سال های گذشته خوب خوندی الان ترکیبی باید بخونی

لیلی

سلام
لطفا بفرمایید:
1- کارشناسی ناپیوسته روزانه فنی و حرفه ای شریعتی بهتره یا دانشگاه جامع علمی کاربردی؟
2- مدرک کدام برای دانشگاه خارج معتبر است؟
3 -روی مدرک دانشکده شریعتی چه عنوانی درج میشود؟
اگر فوری راهنمایی کنید ممنون خواهم شد.

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر و به شادی باشه دوست عزیز
1.قطعا شریعتی بهتره چون روزانه هست هم از لحاظ مدرک و اعتبار دانشگاه بهتره هم شهریه نداره .اساتید بهتری هم در دانشگاه روزانه شریعتی میان و قطعا بار علمی شما هم میره بالا.
2.از اونجایی که دانشگاه شریعتی روزانه هست و بالاترین سطح در دانشگاه های کشور به حساب میاد برای رفتن به خارج و بورسیه کردن این دانشگاه بهتر از دانشگاه علمی کاربردی هست.
3.روی مدرک دانشگاه علمی کاربردی سراسری و روزانه ذکر خواهد شد و مهر وزارت علوم هم میخوره.

لیلی

وقت شما به خیر. از پاسخگویی شما سپاسگزارم.

استاد مصدری

خواهش میکنم
بازم سوالی داشتین در خدمتیم

شیرین

من تا الان اصلا با برنامه خوبی پیش نرفتم. خیلی خسته کننده است. واقعا این که میگین برنامه ریزی باید با خصوصیات شخصیتی متناسب باشه درسته. من فکر می کردم می تونم با برنامه دوستم پیش برم ولی واقعا نمیشه.

استاد مصدری

سلام خوبید
بله قطعا همینطوره
برنامه هر شخص با شخص دیگه فرق میکنه چون شخصیت هر کس با کس دیگه فرق میکنه
اینکه تو چه تایمی چه درسی بخونین
کی تست بزنین
کی مرور کنین
کدوم درس رو اول بخونین
چند تا درس بخونین
چند تا درس تست بزنین و کلی مورد دیگه باعث میشه برنامه سرحالی داشته باشین و از درس خوندن لذت ببری

شایان فیروزآبادی

سلام. من هر چی می خونم یادم می ره هی باید دوباره بخونم وقتم خیلی تلف میشه. از بقیه دوستام عقب می افتم. راهکارش چیه؟

سلام حالت خوبه؟
چی میشه که میگی یادم میره؟
آزمون میدی؟
یا نه فقط تصور میکنی؟
جواب سوالاتمو بده کاملا راهنماییت کنم

شایان فیروزآبادی

ازمون که میدم گزینه ها برام آشنان ولی انگار خیلی وقت پیش خوندمشون

خب باید برنامتون مرور داشته باشین
خلاصه نویسی و نکته برداری حتما باید انجام شه
و قبل هر آزمون جمع بندی کنین
تحلیل تست و آزمون هم به شما کمک میکنه در یادگیری بهتر
البته تغذیه مناسب هم به حافظه شما کمک میکنه

آریان فر

سلام استاد
لازمه بعد خوندن درس ها بلافاصله تست بزنیم یا نه اول بخونیم بعد موقع مرور هفتگی تست بزنیم؟

استاد مصدری

سلام
خوبید
تست زدن زمان و قواعد خاصی داره
بستگی به درسش داره
اینکه اولین بار اون درس رو میخونید یا نه
چقدر مسلط هستین
تست آموزشی هست یا زمان دار و تسلطی
و همچنین به شخصیت شما و میزان توانایی شما داره
ولی در کل اگر موقع خوندن تست آموزشی در حد چند تا بزنین خوبه اما تست زیاد و زماندار بلافاصله بعد خوندن توصیه نمیشه

احسان حسینی

خیلی سعی کردم امسال رتبه بیارم ولی نشد. پشت کنکور موندم تا کنکور سال دیگه رتبه خوب بیارم ولی الان هر روز از روز پیش بی انگیزه تر می شم. باید چی کار کنم؟

استاد مصدری

سلام دوست عزیز
امیدوارم حالت خوب باشه
خب طبیعیه پشت کنکور موندن خیلی سخت تر از سال کنکورته
چند سوال میپرسم جواب منو بده لطفا
1.مشاور داری؟
2.برنامتو کی برات میریزه؟
3.روزی چند ساعت میخونی؟
4.روزی چند تا تست میزنی؟
5.تفریحاتت چیاست و چقدر هست در هفته؟

احسان

نه استاد، مشاور ندارم. برنامه رو مطابق برنامه سال قبل می رم. روزی 4 ساعت بیشتر نمی کشم. قبلا خیلی بیشتر می خوندم. تست نمی زنم فعلا فقط می خونم. تفریح خاصی هم ندارم الان اوضاع طوری نیست که بتونم جایی برم هر دو سه روزی کافه ای برم بشینم ولی هر روز بازی می کنم یک ساعت.

استاد مصدری

خب عزیزم اولین اشتباهی که داری اینه که برنامه الانت برنامه سال گذشتت هست
خب تو سال پیش شرایطت با الان کلی فرق داره
حالت هم فرق میکنه و سطح درسی و شرایط زندگی هم متفاوته
تو باید یک برنامه متناسب با شرایط حالت داشته باشی و کسی باشه که هر شب پیگیریت کنه و شارژت کنه
البته تغذیه و خواب و مئارد دیگه هم اهمیت داره که میتونه شرایط تورو عالی کنه

shadan

سلام چه مواردی رو می تونیم از الان کمتر وقت بذاریم روشون مخصوصا تو دروس عمومی مثل عربی

استاد مصدری

سلام هر درسی که ضریبش بالاتر هست باید وقت بیشتری بزاریم
به طور مثال در دروس عمومی
ادبیات و دینی ضریب بالاتری دارن و وقت بیشتری باید گذاشته شود

سیم سیم

ممنون بابت مطلب مفیدتون ولی من یه چالشی که دارم اینه که یه روز خیلی می خونم یه روز اصلا حوصله ندارم. چند بار هم سعی کردم مطابق برنامه پیش برم ولی متاسفانه نشده تا حالا

استاد مصدری

سلام خوبید
چون صد در 100 برنامتون اصولی نیست
بعدش اینه که اصولی نمیخونی
اصولی تست نمیزنی
شرایط خونه ممکنه نامناسب باشه
و خیلی عوامل دیگه باعث میشه این مدلی باشی

گلنوش معتمد

سلام تو این شرایط کرونا به غیر از خونه کجا رو برای مطالعه معرفی می کنین. من تو خونه اصلا نمیتونم درس بخونم

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر
کتابخونه شهرتون اگر باز باشه بهترین گزینه هست ولی اگر باز نیست باید شرایط خونه رو مثل کتابخونه درست کرد که تمرکز داشته باشین

شیخی

سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. آیا سهمیه ایثارگری 25 درصد تاثیر زیادی تو قبولی داره؟

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر و شادی
ممنونم از شما
صد درصد خیلی تاثیر زیادی داره و کلی رتبه رو تغییر میده

شهاب

سلام آیا مشاور کار پشتیبانی هم انجام می دن؟

استاد مصدری

سلام منظورتون از پشتیبانی دقیقا چیه؟

فرزانه

سلام. میزان خواب نرمال برای یه کنکوری چقدره؟

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر بین 7 الی 8 ساعت

کامران

سلام
من هنوز کتابای یازدهم و دوازدهم رو نخوندم. از کجا شروع کنم کمکم کنین.

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر
امیدوارم که حالت خوب باشه
شما دوازدهمی یا فارغ التحصیل؟
برای هر کدوم روش خاصی وجود داره
و اینکه هدفتون چیه و چقدر تستی کار کردین؟

مینا

سلام ازمون گاج شرکت کنیم یا قلمچی

استاد مصدری

سلام ازمون های ازمایشی مناسب برای هر شخص فرق میکنه
هر کدوم از ازمون های ازمایشی مزایا و معایب خاص خودش رو داره
البته به رشتت هم بستگی داره و سطحت
به طور مثال اگر جامعه اماری بالا میخواین میتونین قلم چی برین
هزینه کمتر مهمه مثلا گاج
البته ازمون های خیلی خوب دیگه ای هم هست

sama

سلام چطوری می تونم سرعت تست زدنم رو زیاد کنم چون هر تست رو تا بخونم بفهمم چی میگه زمان زیادی میبره.

استاد مصدری

سلام امیدوارم که حالت خوب باشه
نکات زیر رو زعایت کنی سرعتت بالاتر میره در تست زنی:

1.تعداد زیادی در روز تست بزن
2.زمان استاندارد تست زنی رو رعایت کن
3.روش های سریع تست زنی هر درس رو یاد بگیر

الهه یاراحمدی

سلام وقت بخیر
من لیسانس معماری دارم واسه کنکور ارشد دانشگاه ازاد ثبت نام اینترنتی رو انجام دادم
فقط این که کنکور دو مرحله داره میخاستم بپرسم میشه من رشتمو عوض کنم و برای ارشد یه چیز دیگه بخونم یا نمیشه؟؟

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر
متاسفانه اینجا مطالب کنکور سراسری ارایه میشه و در مورد ارشد اطلاعات ارایه نمیشه

حسام خسروی

با سلام . من پایه یازدهم رشته معماری ( فنی و حرفه‌ای ) هستم . میخواستم ببینم امکان دارد که سال دوازدهم را هم معماری بخوانم اما برای کنکور رشته ریاضی فیزیک شرکت کنم چون من می خواهم دانشگاه فرهنگیان یا دولتی قبول بشم . میگن دفترچه انتخاب رشته ریاضی و فیزیک داره

استاد مصدری

سلام وقتتون بخیر بله میتونید
موقع ثبت نام کنکور کنکور ریاضی رو ثبت نام کنین

مها

سلام استاد وقت بخیر !
ببخشید من دانش آموز یازدهم شبکه ونرم افزارم و می‌خوام از الان برای کنکور بخونم
اما نمیتونم مشاور بگیرم و خیلی سردرگم شدم!
بنظرتون چیکار کنم
بعد یک سوال دیگه دانشگاه الزهرا مشهد مدرک معتبری داره برای خارج از کشوریا خیر؟

استاد مصدری

سلام وقت بخیر
خب بدون مشاور چجوری از سردرگمی دربیای؟
بله معتبر هست